dinsdag 9 maart 2010

Durf te dromen!


Wees niet bang voor je mooiste dromen
Ze zijn allang naar je toegekomen
(uit Niet Gesnoeid)


Lieve mensen,

Deze week had ik een gesprek met een vriendin over haar werk. Ze heeft lang gedacht dat ze niet wist wat ze wou en heeft een paar vervelende werkervaringen achter de rug waar ze erg onzeker van geworden is. Twee jaar geleden is ze vanuit een moment van helderheid begonnen met vrijwil¬ligerswerk en stapje voor stapje groeit haar zelfvertrouwen weer. Ze voelde zich maandag wat somber en toen we het daar over hadden zei ze dat ze op dit moment niet de opdracht aangeboden kreeg die ze graag wou. En daar¬na zei ze opeens tot mijn blijde verassing dat ze eigenlijk wel graag meer wil doen.

Daar werd ik nou echt blij van, want dat betekent dat ze goed zit. Op het moment dat je het werk doet dat jouw werk is dan wil je daar inderdaad graag mee bezig zijn. Dan vallen bezwaren en beperkingen weg en ga je de mogelijkheden zien. Je begint spontaan te dromen over wat er allemaal mo¬gelijk is. Het begint te stromen in jou en die stroom wil naar buiten toe. Ie¬der mens wil zichzelf uitdrukken en zichtbaar maken, wil van betekenis zijn. Iedereen bestaat in zijn kern uit overvloed en dat draag je al je hele leven bij je. We vergeten het alleen heel vaak. Het lijkt dan of we niet weten wat we willen.

Voor mij was het nieuw om me te realiseren dat je grootste droom altijd gaat over jouw overvloed en dat wat jij te geven hebt. Over datgene wat jij ziet dat de wereld nodig heeft. Dat waar je van droomt is dus allang in jou aanwezig. Het gaat er om je er bewust van te worden, het serieus te nemen en het voor jezelf te verankeren. Vervolgens kun je stap voor stap op weg gaan om je droom te verwezenlijken.

Mijn droom is om een bekend schrijfster te worden en zo mijn boodschap over levensvreugde de wereld in te brengen. Ter herinnering heb ik op mijn werkkamer al geruime tijd een foto van Oprah Winfrey hangen, omdat ik van ganser harte hoop dat ik op een dag zo bekend zal zijn dat ik bij haar zit om mijn verhaal te vertellen. Wat is jouw droom?

Een zonnige groet, Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten