zondag 3 augustus 2014

Ben jij toe aan een nieuwe ervaring?

Nieuwsbrief augustus 2014

Gister las ik in een tijdschrift de tip om deze vakantie in ieder geval één ding te doen wat je nog nooit eerder gedaan hebt. Omdat die herinnering waarschijnlijk het sterkst blijft hangen. Dat deed me meteen denken aan de uitspraak dat je het meest van je geld geniet als je het uitgeeft aan ervaringen in plaats van aan materiële bezittingen.

In mijn geval ben ik inderdaad nog steeds heel erg dankbaar dat ik veel van mijn geld uit heb gegeven aan mijn twee grote reizen in Azië en aan mijn trajecten bij de Pulsar, oa de Pulsar Academie. Dat geld is zijn opbrengst meer dan waard geweest en deze ervaringen hebben mijn leven enorm verrijkt. Dat ervaarde ik deze week weer eens toen de dochter van Antonie terug kwam van een reis door Maleisië. Mijn eigen reisbloed ging ook meteen weer kriebelen. Ik vond het geweldig om te zien hoe ze straalden en hoe ze genoten hebben van hun eerste ervaring met zo'n ander land en cultuur. Dat blijft je altijd bij, het bracht al mijn herinneringen weer tot leven.

Het mooie van de uitspraak in het tijdschrift gister vond ik dat het dus niet zo iets groots als een wereldreis hoeft te zijn. Het gaat om de ervaring van iets nieuws en dat kun je op dagelijks niveau ook toe passen. Neem eens een nieuwe route naar je werk, loop eens een winkel binnen waar je normaal nooit naar binnen gaat, kook een recept dat je niet kent of ga een keer waterskiën als je dat nog nooit gedaan hebt. Het nieuwe is altijd een beetje spannend en juist dat zorgt er voor dat je je vitaler gaat voelen. Dat je energie gaat stromen. Zeker als je deze ervaring met iemand deelt.

Ik heb net het boekje "Wat is de waarde van ervaring?" gelezen van Wiesje van Wijnen en daarin gaat zij op zoek naar een antwoord op deze vraag aan de hand van het levensverhaal van haar opa. Een van haar conclusies is dat subjectiviteit de waarde bepaalt. Jij bent het zelf die waarde geeft aan je eigen ervaring. Wat mij betreft heeft ervaring een enorme waarde. Je bouwt je eigen levenswijsheid op aan de hand van je ervaringen. En nieuwe ervaringen zijn in die zin extra waardevol omdat ze je een nieuw perspectief bieden waar je je opnieuw mee te verhouden hebt. Dat houdt je levendig en wakker. En met een wakker bewustzijn sta je zelf aan het roer van je eigen leven.

Als je open staat voor een nieuwe ervaring biedt ik daar een aantal mogelijkheden voor die hieronder beschreven staan bij mijn activiteiten. Eentje wil ik er graag uitlichten en dat is de nieuwe reeks maandelijkse workshops Levenskunst waarin ik je iedere maand aan de hand van een thema iets laat ervaren. Door één keer per maand je aandacht naar binnen te richten, uit je dagelijkse routine te stappen en je af te vragen hoe het op dat moment nou eigenlijk echt met je is, breng je inspiratie en verdieping in je leven. Je gaat altijd naar huis met een concrete stap die op dat moment aan de beurt is in je leven. Het thema van augustus is "Je leven in balans".

Wil je eerst graag meer lezen over mij en mijn manier van werken dan vertel ik in mijn boek "Rijk leven met weinig geld" meer over hoe je je leven met eenvoudige middelen kunt verrijken.

Ik hoop je een keer te ontmoeten!

Een zonnige groet,

Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten