vrijdag 17 mei 2013

Weet je, dat liefde de grootste kracht is.....door alles heen. (Birgitte Pastoor)

Nieuwsbrief mei 2013

Bovenstaande uitspraak van Birgitte, één van de medeoprichters van de Voorde, deed zij vorig jaar, enkele weken voor zij overleed. Voor mij zit er een diepe wijsheid en waarheid in de uitspraak. Het sterkt me in mijn eigen overtuiging die ik eigenlijk altijd al heb gehad.

Als kind al geloofde ik dat de liefde alles kan overwinnen. Toen had ik daarbij vooral de romantische liefde in gedachten en zat ik nog vol met illusies en beelden over de liefde die ik in de loop van de jaren los heb gelaten. Ik kwam er achter dat liefde veel groter en meer is dan alleen het houden van je partner, je kinderen of andere mensen om je heen. Dat liefde de energie of de kracht is die creëert en dingen mogelijk maakt. Dat liefde onvoorwaardelijk is en altijd aanwezig. Net als de zon. Dat vind ik een prachtige metafoor. De liefde is, zoals de zon, een voedingsbron voor leven. De liefde is net als de zon altijd aanwezig. Soms zie je haar een tijdje niet, maar ze is er altijd. De liefde heeft het vermogen om angst, pijn en lijden in zich op te nemen. En net als één zonnestraaltje het duister op doet lichten kan één daad van liefde een gesloten hart openen.

Liefde is er altijd, om ons heen en in onszelf aanwezig, en je kunt er voor kiezen om jouw liefde te gaan geven én om de liefde die er voor jou is te gaan ontvangen. Dat is allebei even wezenlijk. Daarvoor heb je de ander nodig en liefde gaat dan ook altijd over het aangaan van relaties. Niet alleen met je partner, je vrienden of je familie maar elk contactmoment dat er tussen mensen is. Dus bijvoorbeeld ook met je collega, de buschauffeur en de kapper. In elk contactmoment zit de mogelijkheid om jouw liefde te geven (een glimlach kan al genoeg zijn!) of om de liefde die de ander jou geeft, bijvoorbeeld in de vorm van een compliment, te ontvangen. Liefde is in die zin iets dynamisch en actiefs, het wordt werkzaam in relatie.

Een andere belangrijke les die ik heb geleerd is dat liefde betekent dat alles precies is zoals het bedoeld is te zijn. Dat er voor de liefde nooit iets hoeft te veranderen. De situatie niet, jij niet en ook de ander niet. Het is goed zoals het is. Eén van onze grootste angsten als mens is dat we niet goed genoeg zijn en de liefde zegt: Jij bent genoeg! Geef jezelf, dat is alles wat er nodig is.

Dat brengt ons weer terug bij het belang van de relatie want daarin kun je ervaren in welke momenten je moeite hebt om jouw liefde te geven. Bijvoorbeeld als de ander je pijn doet. Onze reactie is dan vaak om uit die situatie weg te willen en onszelf af te sluiten. Terwijl hier juist de mogelijkheid zit voor bevrijding. Jouw liefdespotentieel groeit als je de moed hebt om je eigen pijn, angst of boosheid te voelen en om de innerlijke barrières die jij tegen de liefde hebt opgeworpen onder ogen te zien. Uiteindelijk is liefde de grootste kracht…... door alles heen! Ik wens jullie een liefdevolle zomer,

Avelien

1 opmerking: