maandag 8 april 2013

"Heb vertrouwen, heb geduld en wees mild voor jezelf"

Nieuwsbrief april 2013

Een paar jaar geleden deed ik een oefening waarbij je als het ware door je leven heen loopt en uiteindelijk vanaf je sterfbed kijkt naar de persoon die je nu bent en wat je dan tegen jezelf zou willen zeggen. Het was een krachtige oefening die ik nooit vergeten ben en de boodschap ervan draag ik nog steeds bij me. Op belangrijke momenten herinner ik me opeens weer de woorden die ik vanuit mijn “wijze oude vrouw” tegen mezelf in dat moment zei: “Heb vertrouwen, heb geduld en wees mild voor jezelf”. Deze boodschap werkt nog steeds als een zachte balsem voor de harde werker in mij die zo bang is het niet goed te doen. Het geeft me lucht, ruimte en het verzacht me. Door deze verzachting kan ik loslaten en me overgeven aan wat er is. Kan ik me verbinden met mezelf en mijn omgeving. “Heb vertrouwen” laat me weten dat het goed is zoals het is. Dat wat er ook op mijn pad komt, ik het aankan. Dat ik niet precies hoef te weten hoe en wat maar dat ik kan vertrouwen op het Leven én op mezelf, op de kracht die ik in me draag. “Heb geduld” geeft me rust. Het hoeft niet allemaal meteen hier en nu, alles heeft zijn eigen tijd nodig. Het helpt me om mijn krampachtigheid los te laten en de tijd te nemen om stil te worden en mezelf te ervaren, hoe is het nu eigenlijk met mij? “Wees mild voor jezelf” verzacht me. Ik leg de lat voor mezelf vaak erg hoog en ben dan hard en streng. Hiermee bereik ik weinig omdat ik met oogkleppen op doorwals. Vanuit mildheid kan ik mijn hart en blik weer openen en zien wat er nodig is. Voor mezelf en in de gegeven situatie. Het mooie van deze wijsheid vind ik dat het geen kennis uit een boekje is maar dat het mijn eigen wijsheid is, die ik al in me draag. Dat is bij iedereen zo. We dragen allemaal al een enorme schat aan wijsheid in ons alleen vergeten we dat vaak in de beslommeringen van ons dagelijkse leven. Dat kan zo ver gaan dat we zelfs vergeten dat we wijs zijn. Als we dan vastlopen proberen we het antwoord buiten onszelf te zoeken in boeken of trainingen. Maar het beste antwoord zit altijd in jezelf. En een goede training zal je dan ook helpen om je deze innerlijke wijsheid te herinneren. Om het antwoord in jezelf te vinden, want wie weet er nou beter dan jijzelf wat jij nodig hebt? Ben jij benieuwd naar jouw innerlijke wijsheid? Ik kan je op verschillende manieren helpen om je die te herinneren. Kijk op www.delevensgenieter.nl voor mijn aanbod en of daar iets voor jou bij zit. Ik wens je heerlijke lentekriebels, Een harte groet, Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten