woensdag 30 mei 2012

In de mate waarin wij onszelf trouw zijn, worden wij zelf de weg die wij volgen. (Marcel Derkse)

Nieuwsbrief mei 2012 Zonet liep ik een eindje te wandelen en terwijl ik aan het lopen was, merkte ik dat ik steeds langzamer ging lopen. Mijn tempo vertraagde en ik werd me opeens weer bewust van mijn lijf, van mijn voeten die de grond raakten, de wind die ik voelde op mijn gezicht en ik hoorde de vogels fluiten. Daardoor realiseerde ik me dat in de loop van de ochtend mijn aandacht zich op de buitenwereld had gericht, dat mijn hoofd op volle toeren aan het werk was en dat ik het contact met mijn lijf kwijt was geraakt. Dit gebeurt ons allemaal zeer regelmatig, onze gedachten zijn net een stel apen in een boom die voortdurend heen en weer springen en om aandacht vragen en de verleiding om daar in mee te gaan is groot. Daar is ook niets mis mee. Wel is het fijn om je daar bewust van te zijn en op het moment dat je je daar bewust van bent even de tijd te nemen om jezelf terug te brengen in het hier en nu. Want in ons hoofd zijn we 99% van de tijd bezig met iets dat al gebeurd is of iets dat nog moet gaan gebeuren en niet met wat er op dit moment aanwezig is. Je lichaam is een zeer behulpzaam instrument om jezelf opnieuw aanwezig te maken in het hier en nu. Je hebt het altijd bij je en je lichaam kan niet anders dan in het huidige moment zijn. Jezelf opnieuw in verbinding brengen met je lichaam helpt je om te ervaren hoe het nu met je is en wat voor jou belangrijk is. Het helpt je om trouw te blijven aan jezelf en zelf aan het stuur van je eigen leven te staan in plaats van de weg die je gaat af te laten hangen van de gebeurtenissen of mensen in de wereld om je heen. Je lichaam geeft je de hele dag door signalen over de dingen die je ervaart en meemaakt en wat die voor jou betekenen. Of je het fijn vindt of niet, of het je boos maakt, waar je enthousiast van wordt en wanneer je blokkeert. Leren luisteren naar deze signalen en naar het verhaal dat je lichaam je vertelt, brengt je in contact met wie je werkelijk bent. Neem in de drukte van alledag dus af en toe een moment om even stil te vallen, je aandacht naar binnen te richten en te luisteren. Mocht je hulp willen bij het leren luisteren naar je lichaam weet je dan van harte welkom voor een individueel traject. Aan de hand van lichaamsgerichte oefeningen en stemwerk kan ik je helpen je lichaamsbewustzijn te vergroten. Je stem is een deel van je lichaam dat zeer behulpzaam is in het laten horen van je eigen waarheid. Bij elke inademing kun je opnieuw contact maken met hoe het van binnen met jou is en met elke uitademing kun je het geluid van dat moment mee laten komen en zelf horen wat je lichaam je te vertellen heeft. Je lichaam vertelt je graag jouw verhaal! Een liefdevolle groet, Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten