woensdag 23 november 2011

De mens is twee!


Vaak vraag ik me af waarom ik niet ben wie ik werkelijk wil zijn.
Ik kan me ook afvragen waarom ik niet wil zijn wie ik werkelijk ben.
(Oriah Moutain Dreamer)

Niewsbrief november 2011

Dit weekend werkte ik als gastvrouw voor een trainster die een geweldige workshop aan het geven was. De sfeer was goed, er gebeurden mooie dingen met de mensen en zij leek met alle gemak van de wereld haar werk te doen. Op een gegeven moment kwam ze naar me toe om even te praten en er kwam een heel verhaal met onzekerheden en twijfels uit over of ze het wel goed deed. En hoezeer ik ook weet dat dit zo werkt in de mens, ik was toch weer verrast.

Ieder mens is twee. Dat wil zeggen, ieder mens heeft een kant in zich die vol van overvloed is, waarin de dingen moeiteloos gaan en waarin je het gevoel hebt dat je helemaal echt bent. Dit is hoe we graag altijd zouden willen zijn. Maar de andere kant in ons is net zo reƫel. De kant waarin we tekort schieten, waarin allerlei stemmingen, gedachten en beklemmingen het van ons overnemen, we reageren vanuit patronen en we bang zijn dat we niet goed zijn zoals we zijn. Hier willen we het liefste vanaf. Maar door er vanaf te willen en te denken dat we alleen goed zijn als we in onze overvloed zitten, wijzen we onszelf af en doen we onszelf tekort.

Je bent goed zoals je bent. Inclusief je overvloed en inclusief je tekort. Ze mogen er allebei zijn en maken jou tot wie je bent. Ik heb lang gedacht dat ik eerst mijn obstakels allemaal op moest ruimen en mijn problemen op moest lossen voordat ik goed genoeg zou zijn. Maar leren en jezelf ontwikkelen gaat er niet over dat jouw belemmeringen weg moeten en dat je dan pas waardevol bent. Het gaat erom dat je jezelf leert waarnemen in wie er op dat moment aan het woord is: je essentie of je mechanische mens. Als je dat leert waarnemen dan leer je er ook makkelijker tussen heen en weer te schakelen en heb je bewustzijn over waar je reactie vandaan komt. Vervolgens kun je jezelf oefenen in het steeds vaker handelen vanuit je overvloed in plaats van je energie te stoppen in kijken naar wat er niet goed gaat. Geef waarde aan de momenten dat je essentie aan het woord is en wees mild over de momenten dat je vanuit je eigen gedoe reageert. Versterk je kracht, herken je tegenkracht!

Om terug te komen op de trainster van dit weekend: zij deed dat dus heel goed. Op het moment dat ze met de mensen bezig was, gaf ze vanuit haar overvloed en de momenten er tussenin sprongen al haar tegenkrachten tegelijk op haar nek. Maar daar was ze zich van bewust en het hielp om er dan contact over te maken. Op die manier verloren ze hun ontkrachtende werking weer en kon ze zien waar ze mee bezig was. Natuurlijk was er een heleboel dat ze nog kon verbeteren en leren. Dat is altijd zo. Het is ook goed om achteraf te constateren wat voor haar het belangrijkste leerpunt van die workshop is geweest. Maar minstens zo belangrijk is het om zichzelf waardering te geven voor datgene dat ze geweldig gedaan heeft. Als je beide kanten leert zien en waarderen, zul je steeds vaker blij zijn met wie je werkelijk bent!

Een warme herfstgroet, Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten