vrijdag 9 december 2011

Iedereen draagt het licht in zich (Hans Broekhoven)


Het is weer bijna kerstmis, het feest waarmee we de geboorte van Jezus vieren. Vanuit de christelijke traditie is dit een belangrijk feest omdat zij Jezus als de zoon van God zien. Dat zie ik ook zo, maar niet meer of minder dan wij dat allemaal zijn. Jezus was iemand die leefde vanuit zijn talent en zijn overvloed, die vertrouwde op de kracht van de liefde en deze ook uitdroeg. Doordat hij zich met de liefde verbonden had, wist hij dat er niets onmogelijk was. Daarmee kon hij wonderen verrichten. Dit maakte hem zeer aantrekkelijk en hij werd een inspirerend voorbeeld voor anderen. Zijn boodschap daarbij is altijd geweest dat iedereen wonderen kan verrichten als ze verbinding maken met deze onuitputtelijke bron van liefde die er is.

Jezus zei: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven.” Wat hij daarmee deed was zichzelf de waarde geven die hij had. De waarde die wij allemaal hebben. Iedereen is zijn eigen weg, waarheid en leven. Iedereen draagt het licht in zich en het ene licht is niet beter of mooier of krachtiger dan het andere licht. De vraag is alleen in hoeverre je jouw licht laat schijnen, jouw unieke weg durft te gaan en jouw waarheid durft te leven.

Voor mij is kerstmis dan ook vooral het feest waarin ik het licht dat in ieder van ons is, vier. Al een aantal jaren stel ik mezelf van te voren de vraag hoe ik mijn licht over deze kerst kan laten schijnen en welke liefdevolle bijdrage ik kan leveren. Als je jezelf die vraag stelt en je krijgt een ingeving, dan is dat jouw licht en daarmee is het waardevol. Hoe groot of klein je bijdrage ook lijkt te zijn. Durf jij jezelf dit jaar de waarde te geven die je hebt? Laat jezelf zien en verlicht de wereld met jouw aanwezigheid!

Ik wens jullie allen een liefdevolle kerst en een inspirerend begin van 2012!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten