donderdag 20 augustus 2015

Omdat jij het verschil maakt!

We vragen ons af waarom we niet vaker zijn die we graag willen zijn.
Maar je kunt ook vragen waarom je niet vaker wilt zijn die je werkelijk bent.
(Oriah mountain Dreamer)

Gister zag ik een prachtig filmpje langskomen op Facebook. In dit filmpje vertelt een jonge Amerikaanse zangeres recht vanuit haar hart hoe belangrijk het is dat een ieder van ons haar eigen waarde aan gaat nemen en dat jij dat wat je te bieden hebt aan de wereld geeft. Omdat je uniek bent en de wereld je nodig heeft. Dat je belangrijk bent en dat je niemand je ooit mag laten vertellen dat dat niet zo is. Hier is de link naar het filmpje.

Het raakt me omdat het zo waar is. Steeds meer kom ik tot het besef dat het echt de bedoeling is dat je jezelf bent en dat je jezelf, precies zoals je bent, met de wereld deelt. Dat de wereld daar echt op zit te wachten. Op mensen die tot leven gekomen zijn, die waarachtig zijn en die zich niet inhouden maar delen vanuit hun overvloed. Wat dat vraagt is moed. Want het is eng om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Moed wil niet zeggen dat het niet eng meer is, maar dat het eng is en dat je het desondanks toch doet. Omdat het is wat je werkelijk wilt. Omdat het leven in jou geleefd wil worden. Wat het ook vraagt is zelfbewustzijn. Weten wie je bent, waar je kracht zit, wat je te bieden hebt maar ook waar je valkuilen zitten, waar je levenspijn zit en wat jou triggert om in je angst te schieten.

Dat zelfbewustzijn begint met aanvaarden wie je bent, wie je werkelijk bent en niet wie je eigenlijk zou willen zijn. Het begint met aannemen dat wat jou bezig houdt, wat het dan ook maar is, dat dat is waar jij bent. Heel concreet. Jan Kortie zegt dan: daar zit jouw muziek in. Zingen is een mooie manier om er achter te komen wat er in jou leeft en hoe je daar mee omgaat. We zijn van nature allemaal geneigd om weg te bewegen van ongemak, om dat uit de weg te gaan, er om heen te willen. Zingen roept voor veel mensen dat ongemak op. Ze denken dat ze niet kunnen zingen en als ze zingen willen ze graag dat het mooi klinkt en niet dat er trillingen in hun stem zitten of dat er tranen omhoog komen.

De uitnodiging van stembevrijding is nou juist om dat wel mee te laten komen. Om niet bij je ongemak weg te gaan maar om er naar toe te bewegen en het mee te nemen in je klank. Op die manier kan het doorstromen en ontstaat er ruimte. Je bevrijd niet zozeer je stem maar gebruikt je stem om jezelf te bevrijden van je benauwdheid, je krapte, je gedoe. Die zit al in jou en wordt alleen geraakt door het zingen. Angst om te falen, angst om niet goed genoeg te zijn, angst voor afwijzing. Dus het zingen roept het op én is een manier om het ook te bevrijden, door het aan te gaan. Dat is wat aanvaarden is, het tegenovergestelde van afwijzen en uit de weg gaan. En daar moeten we onszelf bewust in oefenen want het voelt ongemakkelijk en daar hebben we vaak veel moeite mee.

Het goede nieuws is dat als je jezelf hierin oefent het ongemak wel makkelijker te verdragen wordt en je de trein die vaak op gang komt aan oordelen en (zelf-)verwijt kunt stoppen voor hij goed en wel op gang gekomen is. Als die trein eenmaal flink op stoom is, is het een stuk moeilijker om je daar weer uit los te maken. Maar als je eerder gaat herkennen wat jouw trein in beweging brengt dan hoeft hij niet meer te gaan rijden. Je kunt er weer uitstappen en kiezen voor waar je wel blij van wordt.

Dit is wat ik eigenlijk in al mijn werk meeneem. In mijn workshops en in mijn individuele coaching. Je uitnodigen om jezelf te accepteren zoals je bent en je eigen waarde aan te gaan nemen. Zodat je echt gaat ervaren en voelen dat je een prachtig mens bent en je levensenergie weer gaat stromen. De wereld heeft jou nodig en ik help je graag bij het ontwikkelen van je zelfbewustzijn. Ik heb mezelf heel lang onderschat en geworsteld met mijn angst dat ik er niet mag zijn, daar heb ik zoveel over geleerd dat ik daar een deskundige in ben en je echt kan leren hoe je milder en liefdevoller naar jezelf kunt zijn en tevens jouw unieke kracht in de wereld kunt brengen. Dat is ook wat ik iedereen wel toe wil schreeuwen: Geniet jouw leven, je bent het waard!

Dus als je zelf met deze issues worstelt of je kent iemand die je meer zelfwaardering gunt, weet me dan te vinden, ik help je graag! Dat kan met stembevrijding maar zeker ook met coaching en praktische oefeningen. Samen kijken we wat het meest passend is.

Ik zie je graag,

een harte groet,

Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten