dinsdag 19 november 2013

Dat wat zich verzacht, wint aan kracht.

Nieuwsbrief november 2013

Ongeveer een jaar geleden hoorde ik Sarah Jens (docent in de opleiding Stembevrijding) deze uitspraak doen en dat trof me meteen. In dat korte moment realiseerde ik me dat ik kracht en zachtheid altijd als elkaars opponenten had gezien. Of je bent zacht, of je bent krachtig. Allebei geweldige kwaliteiten maar totaal verschillend van elkaar. Ineens herkende ik mijn eigen zoektocht hierin en vielen puzzelstukjes op hun plaats. Juist in de verzachting komt de kracht vrij. Wat een bevrijding!

Sindsdien ben ik gefascineerd door de helende kracht van verzachting en ontdek ik steeds opnieuw dat het nog veel meer inhoudt dan ik in eerste instantie dacht. Dat onze verharding op allerlei gebieden zit en dat je daar overal ontspanning in aan kunt brengen. Je kunt verzachten in je lichaam, in je beweging, in je denken, in je kijken, in je hart.

Mijn aandacht gaat op dit moment vooral uit naar het lichaam. Dat is vaak behoorlijk verstard en gespannen. Ik vond het intrigerend om te ontdekken dat we bijvoorbeeld veel meer kracht en spanning voor onze dagelijkse handelingen gebruiken dan nodig is. Bij het poetsen van onze tanden, het snijden van ons eten, in ons lopen, als we schrijven. Bij allerlei bezigheden gedurende de dag spannen we veel meer spieren aan dan nodig is. En we zijn zo gewend aan die spanning dat het ons niet eens meer opvalt. Ik ben hier mee gaan experimenteren en elke keer als ik me er bewust van ben verzacht ik in mijn handeling. Dat maakt zo’n verschil. De verzachting in mijn lichaam heeft ook direct een effect op de verzachting in mijn gedachtes en in mijn hart. Er komt letterlijk en figuurlijk meer ruimte en souplesse in mezelf.

Je lichaam is een prachtig vertrekpunt om met verzachting te gaan spelen. Dit kun je zelf doen en je bent ook van harte welkom tijdens mijn workshop “Je Lust en je Leven” waarin het verzachten in ons vrouw-zijn centraal staat, waardoor je levenslust gaat stromen en je je eigen vrouwelijke kracht ontdekt. A.s. zondag 24 november is er nog plaats en ik zou het fijn vinden je daar te ontmoeten!

Een harte groet,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten