woensdag 11 januari 2012

“Het beste uit jezelf laten komen, begint met het nemen van een besluit" (Jan de Wit)


Het is januari, het begin van een nieuw jaar en de energie van zo’n beginmoment ervaar ik zelf altijd als zeer krachtig, bijna magisch. Je staat voor een lege ruimte die geladen is met potentie en waarin alles nog open ligt en mogelijk is.

Het gezegde luidt: “Een goed begin is het halve werk”. Ik denk dat het zelfs meer dan het halve werk is en dat de eerste toon die gezet wordt de rest van de verdere melodie bepaald. Dat vraagt dus om het bewust inzetten van je eerste toon en de vraag is natuurlijk: “Hoe doe je dat?”.

Door jezelf de tijd te geven om je bewust te worden van jezelf en van deze lege ruimte en van daaruit jouw intentie voor dat moment uit te spreken. Dat kun je bij het begin van elk nieuw moment doen. Ikzelf doe dit bijvoorbeeld aan het begin van elke nieuwe dag. Ik doe een korte meditatie waarbij ik mijn aandacht richt op hoe het op dat moment met me is (oa door me mijn lichaam gewaar te worden) en dan vraag ik mezelf af welke kwaliteit ik die dag mee wil geven. Wat er in mijn leven op dat moment aan de beurt is. Op die manier sta ik die dag zelf aan het stuur in plaats van dat ik me laat leiden door de gebeurtenissen die zich op mijn weg voordoen. Ik leg de basis van waaruit ik reageer op die gebeurtenissen en daarmee bepaal ik mijn eigen richting.

Ditzelfde principe kun je overal toepassen; aan het begin van een ontmoeting of een (werk-)afspraak, bij de start van een nieuwe baan of bijvoorbeeld bij de invulling van je vakantieplannen. Bij elk nieuw begin kun jij van te voren jouw intentie voor dat moment formuleren en je bewust worden van waar het jou op dat moment om gaat. Dit is altijd maar één ding. De kracht zit hem in de één-voud.

Het is inmiddels 11 januari maar dat is gezien de lengte van dit hele jaar nog steeds het begin, het moment waarin de Do van het octaaf wordt ingezet. Wat is de klank van jou Do? Wat is er voor jou dit jaar aan de beurt in je leven?

Voor de Levensgenieter staan er in 2012 een flink aantal nieuwe activiteiten op het programma. Zo ben ik oa bezig met het schrijven van mijn 2e boek dat hopelijk eind van dit jaar uit gaat komen, ga ik een documentaire maken over Levensvreugde, werk ik aan een theatervoorstelling met zang en beweging, een jaartraining dans en stembevrijding en zijn er een aantal workshops in de maak, oa aan de hand van mijn eerste boek ”Rijk leven met weinig geld”. Ik geef vanaf januari ook lezingen over dit onderwerp en binnenkort zal mijn website een nieuw uiterlijk krijgen. Via deze nieuwsbrief houd ik jullie graag op de hoogte!

Ik wens je een vruchtbaar jaar waarin je verlangens tot vervulling mogen komen!

Een harte groet, Avelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten