vrijdag 18 februari 2011

Iedereen is bedoeld om te stralen!


Nieuwsbrief Februari 2011

Afgelopen week deed ik mee met de eerste dag van de training “Voluit Vrouw”.
De werkvorm tijdens deze training is stembevrijding, dat wil zeggen dat je
dat wat van binnen in jouw leeft klank en stem geeft. Het bracht mij op dat
moment in contact met mijn diepe verlangen om voluit te leven. Een verlangen
dat ik goed ken en waar we in essentie allemaal naar verlangen. Er mogen
zijn in je volle glorie, je niet kleiner maken dan je bent en met hart en
ziel midden in je eigen leven staan.

Waarom we dit dan vaak niet doen? Dat wordt heel mooi verwoord in een tekst
die geschreven is door Marianne Williamson en die Nelson Mandela in zijn
inauguratierede als president van Zuid-Afrika gebruikt heeft: omdat we bang
zijn voor onze kracht. We denken dat we bang zijn voor onze pijn en ons
verdriet, maar uiteindelijk zijn we het meest bang voor onze kracht. Voor
het heldere licht dat wij allemaal zijn. De eerste keer dat ik deze tekst
las, was ik meteen gefascineerd. Maar ik begreep niet goed waar hij het over
had. Ik kende de ervaring van mijn kracht toen nog niet. Inmiddels heb ik
deze kracht al wel een aantal keren ervaren en toen ik daar vrijdag voor die
andere vrouwen stond voelde ik tot in mijn tenen hoe waar het is. Hoe groot
mijn kracht is en hoe bang ik ervoor ben om die kracht er helemaal te mogen
laten zijn en er mijn ruimte mee in te nemen. Hoe bevrijdend was het dan ook
toen de trainster me niet alleen de gelegenheid gaf mijn stem in al zijn
volheid te laten horen maar me vervolgens vroeg of ik het nog eens wou doen
om er dit keer zelf ook van te genieten. Wat heerlijk om die ruimte te
krijgen en wat mooi om dit soort ervaringen te delen met anderen en elkaar
op die manier te inspireren.

Dat is ook de opzet van mijn
Hartverwarmende middagen. Ik creëer daarmee een welkome ruimte waarin je
jezelf op een liefdevolle wijze kunt ontmoeten. Van hieruit kun jij je
verbinden met je innerlijke kracht en ervaren waar jij op dit moment naar
verlangt.

Voor de liefhebbers de tekst van Marianne Williamson:

'Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn. Onze grootste angst is
dat we mateloos krachtig zijn. Het is ons licht, niet onze schaduw die ons
het meest beangstigt. Wij vragen ons af: ‘Wie ben ik om briljant te zijn,
prachtig, talentvol, fantastisch?’ Maar wie ben jij om dat niet te zijn? Je
bent een kind van God. Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen
dienst. Er is niets verlichts aan je klein te maken opdat andere mensen zich
bij jou niet onzeker zullen voelen. Wij zijn allemaal bedoeld om te stralen
als kinderen. Wij zijn geboren om de glorie van God die in ons is te
openbaren. Die is niet alleen in sommigen van ons; die is in iedereen! En
als wij ons licht laten stralen, geven we onbewust andere mensen toestemming
hetzelfde te doen. Als wij bevrijd zijn van onze eigen angst, bevrijdt onze
aanwezigheid vanzelf anderen.'

(Marianne Williamson)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten